Eva Borchorst Mejnertz, byrådsmedlem (B) , medlem af bæredygtighedudvalget, Hasle
Henrik Vinther Olesen, folketingskandidat (B), Viby

Hver dag kører en sværm af taxaer hundredvis af børn til og fra skole, og ældreplejen kører hver uge tusindvis af kilometer på vej ud med omsorg og pleje til ældre aarhusianere.
De fleste ture bliver kørt i biler og taxaer, der kører på diesel eller benzin og bidrager dermed negativ til CO2-regnskabet.
Aarhus har længe været førende i at nedbringe CO2-udledningen og nu er tiden kommet til næste store skridt. Energirigtig renovering, affaldssortering og omlægning af energiproduktionen har bidraget til, at Aarhus er på vej mod at være CO2-neutral kommune i 2030.
Det radikale Venstre foreslår nu, at Aarhus Kommune beslutter, at kørsel som kommunen selv står for eller køber hos vognmænd så hurtigt som muligt skal være grøn og på el.
Det grønne krav på transportområdet kan foldes yderligere ud og anvendes i forhold til andre indkøb; krav i alle udbud om plastikfri emballage, en højere grad af økologi i indkøb af fødevarer og udskiftning til elbiler i kommunens egen bilpark, er blot tre yderligere veje til et grønnere Aarhus.
Grønne krav giver et grønnere og mere bæredygtigt Aarhus.